Jutri bo potekala 14. seja občinskega sveta Občine Idrija, na kateri bodo obravnavani tudi predlogi za spremembo Odloka o ureditvi parkiranja v Idrijski Beli, PZA Inzaghi na območju Barbare in sklepi za legalizacijo območij kratkotrajnega parkiranja v mestu Idrija.
Na upravljanje z javnimi parkirišči smo v imenu Lista Odgovorni za Občino Idrija in v sodelovanju s KS Mesto Idrija opozoril na posvetu v marcu in podali kritiko, podprto z analizo, argumenti kot tudi konkretne predloge za ureditev stanja. Bili so upoštevani in sedaj uvrščeni na sejo, vendar gre počasi in po kapljicah.
Analiza gradiv
Ob pregledu gradiv za sejo pa želimo opozoriti tudi na transparentnost in demokratičnost delovanja občinskih služb, ki pa se skriva v postopkih priprave gradiv ter v razumevanju in spoštovanju poslovnika občinskega sveta.
1. Poslovnik občinskega sveta
Presodite sami ali gre za nerazumevanje ali neizvajanje 76. člena Poslovnika, ki je uradno napotilo občinski upravi (OU) pri pripravi gradiv za seje občinskega sveta.
76. člen pravi:
(1) Predlog odloka mora vsebovati naslov odloka, uvod, besedilo členov in obrazložitev.
(2) Uvod obsega razloge za sprejetje odloka, oceno stanja, cilje in načela odloka ter oceno finančnih in drugih posledic, ki jih bo imelo sprejetje odloka. Glede na vsebino odloka mora biti uvodu priloženo tudi grafično ali kartografsko gradivo.
Namen člena je tako v zagotavljanju transparentnosti in strokovnosti delovanja Občine. Gre za okvir, kako mora OU zagotoviti pripravo gradiva in sicer v taki meri, da se svetnik ali odbornik lahko v celoti seznani z vsemi razlogi in opisom stanja, pa čeprav ne pozna področja in preteklih dejstev.
Občinska uprava pa se je razvadila in pripravi zgolj krajši razdelek RAZLOGI ZA SPREJEM, stalno pa izpušča razdelek OPIS STANJA in v primeru Odloka o določitvi javnih parkirnih površin v Občini Idrija, na katerih se plačuje parkirnina tudi grafično gradivo. Tako smo morali porabiti kar nekaj dodatnega časa, da smo sploh razumeli stanje in za kakšno napako sploh gre. Sedaj si pa zamislite, da mora svetnik to početi vsako sejo in za vsako točko dnevnega reda!
Seveda, lahko pa tudi zgolj sedi in posluša. V zrelih demokracijah bi temu rekli, da gre za postopkovno oviranje dela občinskega sveta! V Sloveniji pa smo za tak način vodenja Občine izumili pojem “šerifovanje”!
2. Upravljalec javnih parkirnih površin v Občini Idrija
V opisu obrazložitve predlaganih sprememb Odloka namreč ni z ničemer pojasnjeno zakaj, kdaj in kako je prišlo do te neusklajenosti in kako je sploh lahko bil za upravljalca parkirišča na Lajštu in PZA v Barbarah z odlokom imenovan Zavod za turizem Idrija.
Pregled vseh sprememb Odloka je pokazal, da bi opis stanja, če bi bil moral biti zapisan približno tako:
“Na podlagi Odloka o gospodarskih javnih službah, ki v 5. členu na območju občine kot obvezno lokalno gospodarsko javno službo uvršča tudi — “urejanje prometa in upravljanje javnih parkirišč” je občinski svet na 11. seji dne 12.5. 2016 sprejel SKLEP o načinu izvajanja obvezne gospodarske javne službe urejanje prometa in upravljanje javnih parkirišč v Občini Idrija in za upravljavca vseh javnih parkirnih površin v Občini Idrija določil Javno podjetje Komunala Idrija d.o.o.”
V letu 2021 pa je svet na 20. seji dne 22.4.2021 spremenil Odlok o določitvi javnih parkirnih površin v Občini Idrija, na katerih se plačuje parkirnina in določil javni Zavod za turizem Idrija za upravljalca javnih parkirnih površin na območju Krajinskega parka Zgornja Idrijca in v letu 2022 še za parkirišče za avtodome na območju Barbare.”
3. Pravni nered
Gre za način upravljanja, ko se meša jabolka in hruške, saj je bil in je še vedno v veljavi Sklep, ki daje Komunali Idrija polno pooblastilo upravljanja na vseh javnih parkiriščih, hkrati pa je bil z Odlokom vzporedno za dva parkirišča kot upravitelj naveden še Zavod za Turizem.
Tako smo od leta 2021 naprej dejansko dobili pravni nered in za Lajšt in PZA Barbare imeli dva uradno pristojna upravitelja. Dejstva se lahko razume edino tako, da je Komunala zavestno popustila zahtevi župana in se v praksi sama odpovedala upravljanju teh dveh parkirišč, pa čeprav jo je za opravljanje teh nalog pooblastil občinski svet.
Gre za osvetljen primer, ko župan s svojo močjo in direktor s svojimi odločitvami ali neodločitvami brez formalnega postopka posežeta v sprejet sklep občinskega sveta. Izpolnjevanje sklepov občinskega sveta pa izvaja župan in tako je bil krog sklenjen.
Na ta velik demokratični manjko smo opozorili že septembra 2023 s predlogom za spremembo 110. člena Poslovnika, saj je to en glavnih načinov, ki bi omogočal izvajanje nadzora občinskega sveta nad izvrševanjem sklepov s strani župana. Glej –>>>
Gre za osvetljen primer, ko župan s svojo močjo in direktor s svojimi odločitvami ali neodločitvami brez formalnega postopka posežeta v sprejet sklep občinskega sveta. Izpolnjevanje sklepov občinskega sveta pa izvaja župan in tako je bil krog sklenjen.
Na ta velik demokratični manjko smo opozorili že septembra 2023 s predlogom za spremembo 110. člena Poslovnika, saj je to en glavnih načinov, ki bi omogočal izvajanje nadzora občinskega sveta nad izvrševanjem sklepov s strani župana. Glej –>>>
Komunala tudi ni nikoli uradno obvestila župana ali svet, da ne more več v popolnosti izpolnjevati sprejetega sklepa občinskega sveta. Župan pa trenutno po Poslovniku tudi ni dolžan poročati občinskemu svetu o spremembi glede izvrševanja sklepov občinskega sveta. Kot kaže so se zvezde poravnale in na željo vseh izključile vse demokratične varovalke zato, da se je lahko uveljavil pristop “po domače”. Vsaj dokler na to nekdo ne opozori!
Se tudi vprašamo, zakaj OU takšnega opisa ne pripravi in vključi v obrazložitev Odloka?
Je občinski svet res samo še en brezzobi tiger, ki v vseh letih noče in ne zna uveljaviti svojega poslovnika? So politične stranke, ki imajo svetnike v občinskem svetu res postale zgolj interesni krožek, ali znajo kdaj tudi javno povedati svoje stališče?
Razumemo OU, da ne želi kazati na župana ali lastno neznanje in nemoč, a vendarle Poslovnik je tukaj zelo jasen. Občinski svet mora biti v fazi sprejemanja aktov občine seznanjen tudi z opisom stanja, ker le tako lahko kvalitetno razpravlja, oblikuje jasna stališča in svetnikom omogoči podlago za glasovanje, na podlagi katerega so odgovorni volilcem. Občani pa si lahko le tako ustvarijo celovito mnenje o političnem delovanju župana, svetnikov in vseh zaposlenih v javnih podjetjih, zavodih in občinski upravi.
Kako dober javni servis imamo je danes objektivno nemogoče oceniti saj je večina stvari skrita očem. Osebni okus tukaj ne šteje, ker to žal ni merilo uspešnosti poslovanja župana!
Epilog
Dejansko smo to področje upravljanja z javnimi parkirišči kot to zahteva Zakon in Odlok že imeli ustrezno urejeno, vendar je župan Tomaž Vencelj leta 2021 menil, da lahko on to uredi še bolje in sicer “po domače”. Žal mu občinska uprava in tudi upravljalec Komunala Idrija nista bila zmožna strokovno razložiti, da po Odloku to ni mogoče, saj se obvezna lokalna gospodarska javna služba ne more opravljati v javnem zavodu, ker Zakon in Odlok take organiziranosti ne predvidevata.
Pa ne gre zgolj za birokratsko kaprico, ampak za vsebinske, strokovne in finančne razloge, saj je cilj take zakonske omejitve tudi v boljšem obvladovanju stroškov pri izvajanju gospodarskih javnih služb in gospodarne porabe vseh resursov, vključno s človeškimi.
Poznavanje odlokov pa je bilo slabo tudi na strani občinskih svetnikov, ki naj bi vsaj delno nadzirali delo župana. Gre za začaran krog, ko slabo razumevanje zakonodaje in nestrokovno delo rodi neustrezne rešitve. Tako se vedno znova vračamo na začetek na številnih področjih.
Dokler občinski svet ne bo od župana in občinske uprave jasno zahteval, da se gradiva pripravljajo bolj strokovno in skladno z zahtevami Poslovnika, sprememb ne moremo pričakovati. Tovrstni manjko pri sprejemanju aktov občine je postal že kar uveljavljena praksa, zato ponovno apeliramo na vse ostale politične stranke in liste, ki so danes v občinskem svetu (SDS, SD, NS.i, SLS, Resnica in LKS), da razmislijo o svojem pristopu in delovanju, ko gre za delo občinskega sveta.
V kolikor občinska uprava v prihodnje ne bo spremenila odnosa do priprave gradiv menimo, da bi občinski svet moral to jasno pokazati z enotno zavrnitvijo gradiv, ki ne bodo pripravljena v skladu s Poslovnikom. Takšnega vodenja občine si ne svetniki, ne občani nikakor ne zaslužimo. Naloga župana kot usmerjevalca dela OU in predlagatelja večine gradiv bi morala biti jasna; da se izboljša strokovnost priprave gradiv.
Mogoče ta dan še pride.