Že pred dnevi je bil na spletnem mestuDržavnega zbora RS objavljen pisni odgovor ministrice za zdravje na poslansko vprašanje Andreja Poglajena.
Iz odgovora izhaja, da je bila Zdravstvenemu domu Idrija ves čas od 1.01.2024 do 30.09.2024 odobrena ambulanta za neopredeljene zavarovane osebe, torej za tiste, ki nimajo izbranega osebnega zdravnika. Kljub temu pa direktor ni organiziral nobene ambulante za neopredeljene. Kot izhaja iz obrazložitve ministrice, ocena prihodnjih potreb v dodatnih ambulantah (za neopredeljene), temelji na preteklih podatkih o neopredeljenih.
Torej so obravnave štirih oz. petih zavarovanih oseb brez osebnega zdravnika v septembru 2024 realnost delovanja našega zdravstvenega doma in ne domislica ministrstva.
Ker ambulante za neopredeljene niso delovale, so bili podatki, ki jih je od zdravstvenega doma prejemal ZZZS in posredoval ministrstvu tako neugodni, da je za zadnje četrtletje 2024 Zdravstveni dom Idrija izpadel iz seznama ambulant za neopredeljene.
Vse skupaj pa je razkrilo večji problem od izgube nadomestne ambulante, ki je v resnici sploh ni bilo.
Kako je deloval naš zdravstveni dom?
Intervjuji in izjave direktorja ter odgovor ministrice nakazujejo, da je zdravstveno dejavnost v letu 2024 direktor organiziral na hibriden način, ko je delovala samo ’’nadomestna ambulanta’’ (Ena? Dve?) sočasno za opredeljene in neopredeljene zavarovane osebe. Ambulante družinske medicine pa verjetno sploh niso delovale.
Direktor je v enem javnem nastopu omenil, da so tako delovali vsaj pol leta. S poslovno življenjsko logiko lahko predvidevamo, da se je direktor za hibridni sistem dela odločil, ker je bilo tako z organizacijskega vidika najlažje. Mnogo lažje, kot zagotavljati delovanje ambulant družinske medicine in poleg še eno odobreno nadomestno ambulanto za
neopredeljene zavarovance. Delo v taki ambulanti pa je bilo nepredstavljivo naporno.
Taka organizacija dela ZDI zahteva nemudoma jasno poročilo direktorja vsaj o tem, koliko ambulant je delovalo ter kakšna je bila storilnost zdravstvene dejavnosti našega zdravstvenega doma v celotnem letu 2024. Zaradi hibridnega sistema delovanja zdravstvenega doma Idrija se postavlja cela vrsta vprašanj:
Kje je pravna podlaga za tako organizirano delo? Mar ni v osnovi zdravstveni do
zavezam k delovanju ambulant družinske medicine in odobrenih ambulant za neopredeljene paciente?
Kje in kdo je presodil, kakšne so strokovne prednosti in pomanjkljivosti sistema dela s hibridno nadomestno ambulanto? Direktor tega sam ni mogel oceniti, saj je ekonomist in nima medicinskega znanja.
Se je do spremenjenega načina dela izrekel svet zavoda (15.člen Statuta ZDI) ?
Je bila ustanoviteljica zavoda Občina Idrija seznanjena s spremembo dejavnosti v hibridni sistem organizacije zdravstvene dejavnosti za občane (11.člen Statuta ZDI)?
Šibkost nadzora nad delovanjem zdravstvenega doma?
Vprašanja, ki odgovorov še nimajo
Kaj je bil vzrok, da se je direktor odločil vzpostaviti nazaj družinske ambulante?
Strah pred strokovnimi napakami zdravnikov v času dela v ”nadomestni” ambulanti ?
Upad obiskov pacientov v ambulantah?
Upad storitev, ki jih ZZZS plačuje zdravstvenemu domu?
V dani situaciji iz leta 2024 bi bilo pričakovati, da bo svet obravnaval direktorjeve predloge in organizacijo izvedbe zdravstvene dejavnosti. Ker pa zapisniki sej sveta zdravstvenega doma niso javno objavljeni, ni mogoče jasno opredeliti vloge sveta v letu 2024.
ZDRAVJE je ustavna pravica vsake zavarovane osebe
Odkritje organizacije dela v zdravstvenem domu v letu 2024 pa pokaže tudi na preveliko potrpežljivost občanov v škodo zdravstvene oskrbe njih samih. Žalostnih zgodb prizadetih ljudi konec lanskega leta ni manjkalo.
Nikakor ne dovolimo in ne ponovimo potrpežljivosti v letu 2024 za ceno tveganj lastne zdravstvene oskrbe. Bolezen zahteva pravočasno in celovito oskrbo, zato brez odlašanja vstopimo v zdravstveni dom, ko potrebujemo zdravstveno pomoč. Zdravstveni domovi so namenjeni nam. In ne samemu sebi.
REŠITVE:
Direktor naj odstopi. Naj mesto odstopi drugemu. Več verjetnosti je, da pridobimo na to funkcijo osebo z večjo učinkovitostjo, ki jo dosedanji ni izkazal. Imenuje se vršilec dolžnosti direktorja.
Razpis za direktorja se ponovi.
Župan naj Svet Zdravstvenega doma Idrija in direktorja pozove k podrobnemu poročilu izvajanja zdravstvene dejavnosti za leto 2024.
V izogib presenečenjem v letu 2025 naj župan terja od Sveta zdravstvenega doma Idrija in direktorja načrt o izvajanju zdravstvene dejavnosti v Zdravstvenem domu Idrija za leto 2025.
Občinska uprava naj redno zbira in objavlja podatke o številu zavarovanih oseb iz Občine Idrija brez izbranega osebnega zdravnika, o odobritvi dodatne ambulante in delovanju le te, število delujočih ambulant družinske medicine in o sklepanju pogodb o zaposlitvi z novimi zdravniki ter o morebitnem prenehanju teh pogodb.