Že od leta 2018 sem kot njihova (tedanja) volivka presenečena in z obžalovanjem spremljala premike Liste Krajevnih skupnosti (LKS) v desno. LKS se do leta 2018 ni opredeljevala kot desna in je zaradi svoje navidezne sredinske oziroma izključno lokalne drže tudi dobila prvi vodilni mandat v lokalni samoupravi.
Da je močno odjadrala v desno, pa pred volitvami 2022 niti ni več skrivala. Če so bili obiski in srečanja vodilnih članov SDS z občinskim vodstvom še nekaj, o čemer se je le šepetalo, so bila pred volitvami 2022 dejanja in glasovanja LKS izrazito zavezništvo z SDS.
LKS je podprla mladega politika SDS za svetnika v Državnem svetu, v zameno se je SDS prvič v samostojni državi odpovedala lastnemu kandidatu za župana v naši občini.
Na račun političnega trgovanja z LKS so izgubili eno svetniško mesto v občinskem svetu. V zameno pa so od prvega moža LKS dobili podžupansko mesto ter v delovnih telesih občinskega sveta toliko predstavnikov, kot je sorazmerno ustrezalo enemu mandatu svetnika več, pri čemer je, ko je bilo potrebno, svoja mesta odstopal kdo drug kot LKS.
LKS se sicer svobodno odloča o svoji politični smeri in v tej smeri jim ne gredo nobeni očitki, a se odločno postavlja vprašanje zvestobe in odkritosti do volivcev ter temeljno vprašanje: Kaj LKS sploh še povezuje z njenimi volivci?
Konzervativna usmerjenost vodstva LKS je jasna. Volivci takega mandata LKS nismo dali niti 2018, niti ga niso dali na volitvah 2022. S svojim delovanjem je tako LKS v zgolj enem mandatu podrla osnovno poslanstvo, ki ga naj bi liste imele in izgubila stik s pretežnim delom svoje volilne baze.
Koalicija LKS, SLS, SDS in NSi je tudi po volitvah 2022 nadaljevala veliko zavezništvo na način, da so uspevali vsi predlogi župana, dobri in slabi. Lista Odgovornih za Občino Idrija se je edina izrekla za opozicijo (in bila zaradi tega deležna jasnih opazk) in vsa glasovanja do nedavnega so pokazala, da je bila odločitev liste na mestu. Skoraj po pravilu so bili vsi amandmaji Liste Odgovornih zavrnjeni, glasovalni stroj pa povečini z rezultatom 18 glasov za in 3 proti.
Zadnja seja občinskega sveta dne 4. 7. 2024 pa je vendarle pokazala določen premik. Dnevni red seje najprej ni obetal posebne vsebine, a po kopanju po gradivih se je ponovno izkazalo, kako pomembna je prav vsaka točka dnevnega reda.
Bi si sicer posebno besedo prislužil nadvse skrbno pripravljen monitoring vplivnega območja idrijskega rudarjenja po zaprtju za leto 2023 (pripravil CUDHg in zanj Tatjana Dizdarevič), a pisma bralcev pač za tako pomembno temo ne omogočajo dovolj prostora. Zaznan premik pa se je zgodil pri obravnavi poročila MIRIC-a za leto 2023 ter pri odločanju o uvrstitvi projekta gozdne ceste od Skirce do Bevka v NRP (načrt razvojnih projektov) z načrtovanimi stroški 122.000,00 EUR, drugo polovico investicijskih sredstev pa bi zagotovil SiDG.
Pri obravnavah obeh vsebin je na pobudo našega svetnika Davorina Lampeta in ob podpori večine drugih svetnikov prišlo do dveh premikov. Pri obravnavi poročila MIRIC-a za leto 2023 so svetniki soglasno s 14 glasovi ZA podprli pobudo svetnika Davorina Lampe, da se na naslednjo sejo uvrsti Odlok o ravnanju z zapuščenimi vozili. S tem so svetniki naložili pospešeno obveznost občinski upravi, da se glede zapuščenih vozil čim prej vzpostavi red. Bravo, občinski svet! Gre za enostavno vsebino in red se naj vzpostavil takoj.
V drugem primeru pa je naš svetnik v samem uvodu nasprotoval uvrstitvi projekta gozdne ceste Skirca – Bevk v NRP iz več razlogov:
– ker nadomestna povezava do Vojskega že obstaja, preko Čekovnika in bi tako dobili še tretjo slabo cesto;
– ker je na lokaciji Za gradom ozko grlo za npr. avtobuse;
– ker se vrednosti gradbenih investicij samo višajo in na koncu lahko projekt doseže tudi 400.000,00 EUR.
Njegovo razpravo je takoj podprl svetnik Erik Logar in poudaril, da gre predvsem za ekonomski interes SiDG. Iz vprašanj svetnice Groff Ferjančič je bilo razumljeno tudi, da župan ne pozna postopkov uvrščanja projektov v NRP, saj se je na njeno vprašanje po DIIP-u (dokument identifikacije investicijskega projekta) razburil in zasukal odgovor v napačno smer. Kljub pozitivnim mnenjem Odbora za finance in Odbora za gospodarske javne službe, je prišlo pri glasovanju do zavrnitve predloga župana, da se ta projekt uvrsti v NRP. Kdaj že se je zgodilo, da so svetniki zavrnili predlog župana?
Na vsaki seji pa župan poskrbi za kak ”acvirk”, in tudi na tokratni seji ni razočaral: ”Vse državne firme so v lasti SDH-ja…” Če so firme državne, so v lasti Republike Slovenije, mar ne župan? In postopkov uvrščanja projektov v proračun se bo treba naučiti. Šesto leto, pa še vedno vajenec.
Odlična je dostopnost spremljanja sej občinskega sveta na YouTube kanalu. Na dan tega pisanja je seja imela že 237 ogledov, kar je spodbudno.
Do nedavna smo imeli neposredne prenose. Nato pa so se seje za javnost pričele predvajati s cca 15 minutnim zamikom. Uradno iz tehničnih razlogov, čemer strokovnjaki in pretekli neposredni prenosi oporekajo in kar vse skupaj še bolj kaže na pritlehni ukrep proti Listi Odgovornih, da ne bi sproti glede na potek seje po komunikacijskih kanalih svetnikom pošiljali vsebinskih pripomb.
Bo treba spet kot nekoč sedeti v sejni dvorani?
Vesna Fašink, Idrija