V Občini Idrija ima župan kot svoje posvetovalno telo ustanovljen Sosvet predsednikov krajevnih skupnosti (v nadaljevanju Sosvet predsednikov KS), kar opredeljuje 42. člen statuta. Glavni namen je usklajevanje pri izvajanju nalog KS, način vključevanja KS v uradne postopke občinske uprave, informiranje župana o delu občine ter obravnava vprašanj iz posamezne KS. Gre za formalen in pregleden način za usklajevanje glavnih potreb krajanov preko predstavnikov KS.
Vendar je praksa nekaj drugega kot zapis v statutu, saj župan in občinska uprava pri vodenju sosveta KS še vedno pozabljata na osnovno nalogo – pripravo zapisnikov. Skrb za že dogovorjene zadeve se enostavno opušča, na njih pozabi ali pa se jih po določenem času enostavno ne izvaja več. Brez zapisnikov pa se dogovori in informacije porazgubijo. Za leto 2023 smo mukoma dosegli pripravo 4 zapisnikov, za leto 2024 pa smo spet tam, kjer smo že bili. Na začetku!
ŽUPANOVANJE — JUPAJDI, JUPAJDA!
Delovanje sosveta KS si je župan v mandatu 2018–2022 zamislil bolj na nivoju bifejskega sestanka — brez zapisnikov. Kot vse kaže mu je tak pristop najljubši, saj mu očitno javno delovanje predstavlja neko breme. Vse kar res rabi od nemočnih predsednikov KS, je zgolj pridobitev informacij in podatek, kje jih čevelj žuli. Potem pa naredi kar ga je volja ter kakor ve in zna. Brez sledljivosti, brez povratnih informacij in brez vključevanja v postopke priprave. Vpogled v zapisnik pa je osnovna informacija o delu sosveta KS tako za svetnike, kot za javnost. Vodenje zapisnikov je tudi statutarna naloga, ki jo je župan dolžan organizirati v okviru občinske uprave, pa čeprav se vsi, leto za letom na vse kriplje trudijo držati pretekle prakse. Zahteva sveta KS Mesto Idrija po pripravi zapisnikov sosveta in povratnih informacijah je v osnovi zgolj pokazatelj, da ni politične volje pri usmerjanju občinske uprave. Namesto naših klicev, ki so bolj gašenje požara, bi za spremembo raje videli, da občinska uprava sama od sebe skrbi za spoštovanje statuta in izvaja naloge, ki so v njeni pristojnosti. Da se zgodi brez klica, brez emaila!
Imamo pa župana, ki s svojim stilom vodenja občine vzpostavlja 100% osebno odvisnost vseh okoli sebe za vse naloge in vse postopke znotraj občine. Temu se reče mikromanager, ki želi vedeti, urejati in odobravati vse osebno: od ograje do parkirišč, zapisnikov, do čiščenja pasjih drekcev — skratka vse, kar se tiče najbolj bazičnih potreb občanov in tudi nalog v občinski upravi. Ker drugače ne zmore funkcije župana približati ljudem in zadovoljevanju njihovih veliko bolj pomembnih potreb za kakovost bivanja. To mu je bližje kot pa vzpostaviti strokovno delo občinske uprave v smeri ciljno usmerjenih nalog, ki bi vsaka zase prispevala k delovanju in k razvoju občine.
Zato temu težko rečemo županovanje! To je neznanje in nezmožnost, ki je osebna lastnost. Funkcija in delo župana pa naj bi predstavljalo nekaj več. Veliko več. Tudi zmožnost vključevanja vseh izvoljenih predstavnikov v delo občine, katero organiziranost župan ne sme rušiti zgolj zato, ker pač tako ščiti sebe in ker ne želi javno razpravljati ali podajati stališč za svoje sprejete odločitve.
Sedaj že vemo, da se lahko z županom preganjamo samo okrog osnovnih nalog, ne pa glede preglednosti, zakonitosti dela, kakovostnega planiranja in izvajanja investicij ter vizije razvoja občine. Pozabite! Bolje, da tudi vi poberete pasji drekec in si zapojete jupajdi, jupajda!
Da sta župan in direktor sama sebi v največjo napoto, občini in občanom je že prav v nebo vpijoče. Občinska uprava kot kaže sploh nima nikakršnih navodil ali pa župan tega od njih ne zahteva več. Oboje je zelo slabo.
Občinski svet je resnično premalo aktiven in ne spremlja, kako diha občina. Namesto, da bi od župana zahteval urejenost poslovanja občine na vseh področjih delovanja.
Krajani, podajamo vam samo drobec vpogleda v delo župana. Mi verjamemo, da je prišel čas za spremembe!
Tukaj je pregled stanja.
ZAPISNIKI SOSVETA KS
V februarju 2024 smo že opozorili občinsko upravo, da se v preteklem prvem mandatu župana Tomaža Vencelja sploh ni vodilo zapisnikov za sosvete KS. Jih pač niso rabili niti za arhiv, ker krajanov in drugih razen sveta KS mesto Idrija tudi v tem mandatu to itak ne zanima.
Ker smo stanje želeli izboljšati, smo vztrajali, da se v tem mandatu za vsak sosvet pripravi zapisnik, saj je delo občinskih organov javno (20. člen statuta) in občinska uprava je dolžna zagotavljati strokovno in administrativno pomoč pri delu organov v sestavi Občine Idrija (27. člen statuta). Prišlo je do enkratnega posluha za izraženo zahtevo in tudi do priprave zapisnikov. Po objavi le teh smo o tem objavili tudi novico:
Zgodba se po enem letu ponavlja. Izvedena sta bila 5. in 6. sosvet KS za katerega pa še vedno ni javno objavljenih zapisnikov.
Po odhodu tajnice sploh ne vemo, kdo je za to nalogo zadolžen. Že decembra na delovnem sestanku z županom smo izpostavili in tudi na zadnji seji KS, da želimo, da se določi oseba, ki bo v pomoč svetom KS. Še vedno čakamo na obvestilo. Tako to gre! Županovi odgovori na sejah KS pa so vedno isti. Pošljite mi na email in potem se seveda ne zgodi nič! Kot kaže, je tudi na takšen način možno voditi občino, ko se nič ne more zgoditi, če stalno ne kličeš in prosiš župana. Tudi za zapisnik ali kaj? Naj bomo potem veseli, ko bo on osebno spet uredil ta problemček … do naslednjič!
V KS smo po 2,5 letih mandata v situaciji, ko lahko gremo spet od začetka s prošnjami, zahtevami in dogovarjanji, ali pa se raje še mi “pišmeuh” sprijaznimo, da je priprava zapisnikov nepotrebna navlaka, saj se itak lahko vse zmenimo in si damo roko. Ne rabimo zapisnikov niti za arhiv. To bi županu zaigralo srce!